Op de fiets de lente in

12 februari 2021
Op de fiets de lente in

Met de sneeuw van de afgelopen week bleek fietsen zelfs voor de meest doorgewinterde fietser een pure uitdaging. In feite werden ook zij door de natuur weer even hard geconfronteerd met de beperkingen van de fiets en haar berijder. Onze begrensde vaardigheden zijn in de sneeuw voor iedereen meteen heel direct zichtbaar en voelbaar. Ieder foutje wordt acuut afgestraft. Ook ik moest op sommige dagen alle zeilen bijzetten om op de fiets te blijven zitten. Met deze ervaringen vers in het geheugen is het een ideaal moment om enkele  basisprincipes van het fietsen weer eens te delen. Zeker als we binnenkort op de fiets van het lenteweer willen gaan genieten.

Om veilig en vooral ook met plezier en vertrouwen op de fiets te zitten, is het belangrijk om ons geregeld een aantal vragen te stellen. Deze vragen geven een eerste inzicht in de mate waarin iemand zelf óf de fiets bepaalt wat er tijdens de rit gebeurt. Ik ben heel benieuwd hoe u onderstaande vragen beantwoordt: 

- kunt u met beide voeten (liefst plat) op de grond terwijl u in het zadel zit?  Zo niet, dan is het belangrijk te weten dat u in feite op een niet-passende fiets rijdt. U zat vroeger vast wel eens op de bagagedrager terwijl u fietste van A naar B. Buiten het feit dat dit niet de bedoeling was en juist daarom erg leuk, had het ook een heel groot voordeel: u kon met beide voeten heel snel plat op de grond. Er is een steeds grotere diversiteit van fietsen op de markt. Koopt u nog eens nieuwe fiets, laat u dan echt goed adviseren over veiligheid en gemak, probeert u diverse fietsen langdurig uit en kies voor een fiets waarop u zich (ook de jaren daarna) vetrouwd zult blijven voelen. Heef u op dit moment een te grote of niet-passende fiets, dan is er een schrale troost: u bent helaas bij lange na niet de enige die dit treft...

- hoever kijkt u voor zich uit?  We zijn geneigd (in de sneeuw nog meer) om naar het wegdek vlak voor (of soms zelfs onder) ons voorwiel te kijken. Dit verstoort echter onze natuurlijke balans in grote mate. Het is belangrijk om (ver!) naar voren te blijven kijken, ook op de spannende momenten. Kijkt u toch naar het wegdek vlak voor uw voorwiel, doe dat dan heel erg kort. Níet alleen voor uw balans is dit van wezenlijk belang, ook voor uw overzicht. Als u steeds ver vooruit (en links/rechts) blijft kijken, dan registreert u onbewust de rest van het verkeer, zijwegen, stoepranden, paaltjes en andere hobbels die u gaat tegenkomen een stuk beter. Dat geeft uw hersenen bovendien de tijd om in alle rust die informatie te verwerken, zodat u enkele seconden later betere keuzes zult maken. En dit zónder dat u het zelf in de gaten heeft! 

- in hoeverre bepaalt ú zelf (en niet de fiets) de snelheid?  Als we langzaam fietsen, dan gaan we slingeren en vallen we (uiteindelijk) om. Gaan we echter te snel, dan hebben we onvoldoende tijd om alle informatie om ons heen te verwerken. Daarnaast hebben we bij hoge snelheid veel meer meters nodig om tot stilstand te komen. Koopt/heeft u een e-bike? Overweegt u eens om deze te laten maximeren op snelheid (bijv. 12, 15 of 18 km/uur). De meeste mensen rijden op de e-bike ongemerkt en ongewild sneller dan dat ze voorheen (vóór de e-bike) deden, terwijl dit niet de reden was voor de overstap.

- hoe vaak en hoe stevig gebruikt u uw remmen? Rem zo rustig én zo min mogelijk. Uw snelheid matigen biedt daarbij al de eerste winst. We hoeven dan minder hard te remmen en dus de remmen minder stevig in te knijpen. Door hard te remmen creëren we onze eigen valmomenten: de relatief lichte fiets stopt abrupt, terwijl de fietser nog voorwaarts beweegt. Daardoor schiet u zelf van het zadel of over uw stuur. 

- met welke hand remt u uw voorwiel en met welke uw achterwiel?  Als uw rechter handrem leidt naar het achterwiel, is het van belang om die het eerst, het meest en het stevigst te hanteren. De voorrem als voorkeursrem gebruiken, zorgt voor veel ellende. Het voorwiel verliest sneller de grip en kan daardoor zomaar onder u vandaan schieten, zeker in de bochten, bij onverwachte manoeuvres, hoge snelheden en/of bij een e-bike met voorwielmotor. Heeft u meer kracht, souplesse of reactievermogen in uw linkerhand? Laat dan uw achterrem op de linker handrem plaatsen.

Hierboven leest u slechts een kleine greep uit de vele tips die kunnen bijdragen aan meer fietsplezier.

Wilt u meer weten over veilig en vetrouwd fietsen, heeft u andere vragen, wilt u uw vaardigheden eens aanscherpen of kent u wellicht mensen in uw omgeving die u meer fietsplezier en zekerheid in het verkeer gunt? Houdt u dan de website en sociale mediakanalen van Fietsloket Nijmegen in de gaten of informeert u eens naar de mogelijkheden: www.fietsloketnijmegen/contact

Wilt u een afspraak maken*? Dat kan ook. Boekt u gerust via de door u gewenste link: www.fietsloketnijmegen.nl/fietsleswww.fietsloketnijmegen.nl/persoonlijk-advies of www.fietsloketnijmegen.nl/voorlichting-en-educatie.

 

* Groepslessen en -bijeenkomsten (bijv. bij u in de wijk) zijn vanwege de Coronamaatregelen helaas nog niet mogelijk, maar kunnen natuurlijk wel alvast besproken worden.